Android je k nezastavení, za rok vyrostl o 886 %

Smartphony jdou na dračku a kdo vsadil na Android, neprohloupil. Prodává také Apple a RIM, Nokia nemá v současnosti co nabídnout.

Trend nástupu chytrých mobilů s operačním systémem (OS) je zřejmý víc než kdy jindy, trh roste dvojciferným tempem a kdo má dobré zboží, ten si mne ruce. I když je pravda, že v rámci možností mohou být svým způsobem spokojení všichni velcí hráči, tedy až na Microsoft. Vlastě i ten může být rád, prodej jeho Windows Phones v absolutních číslech klesl meziročně jen o zanedbatelnou desetinu.

Chytrým mobilům se prostě daří, ale rozdíly jsou poměrně značné. Narážím na to, že zatímco některý OS či výrobce roste v řádech stovek procent ročně, jiný třeba jen v desítkách a pověstné nůžky se začínají rozevírat. Můžete mít jiný názor, ale já si myslím, že o tom, kdo se v bitvě platforem prosadí, hodně vypovídají už současná čísla.

Celosvětový prodej smartphonů vzrostl v druhém čtvrtletí letošního roku meziročně o 50 %. Vysoký růst mají na svědomí zejména ti výrobci, jejichž mobilní telefony pohání operační systém Google Android. V řeči čísel se za Q2 2010 prodalo 63 milionů smartphonů, tedy o 21,1 milionu více než za stejné období loňského roku, říká zpráva analytiků z International Data Corporation (IDC). Mezi další zajímavá čísla patří i údaj za první pololetí, to výrobci na trh dodali 118,3 milionu přístrojů, což je 54% nárůst ze 76,8 milionu mobilů s OS, které se prodaly během první půlky roku 2009.

Nezastavitelný Android kráčí kupředu

Nejlépe se dařilo parterům Googlu, jako jsou HTC a Samsung, kteří do svých mobilů nasazují Android, ti vykázali nejvyšší meziroční nárůst prodejů. A teď pozor, chtělo by se říct, že Android jede, jelikož prodeje přístrojů s operačním systémem Googlu vzrostly meziročně o 886 %! Ano, zatímco za duben, květen a červen roku 2009 se prodalo jen něco přes milion Androidů, letos to bylo už více než deset a půl milionu. Pokud poroste Android takto raketově i v dalších čtvrtletích, budou mít jeho konkurenti co dělat, aby s ním udrželi tempo.

Klepněte pro větší obrázek

Jistý úspěch zaznamenal i Symbian, který je v podstatě synonymem pro chytré mobily od Nokie. Prodalo se více mobilů s tímto operačním systémem, ale řeč je o levných modelech na rozvíjejících se trzích. Tržní podíl Symbianu ale meziročně opět pokles, tentokráte zhruba o 7 %. BlackBerry OS a iOS od Applu si probereme níže, takže už nám zbývá jen Microsoft. Počty prodaných mobilů s jeho OS i tržní podíl klesá, aby také ne, mnozí čekají na Windows Phone 7, pro jiné je současný Windows Mobile 6.5 mrtvá platforma.

Následující tabulka pochází od analytiků ze společnosti Canalys a lze z ní vyčíst počty prodaných přístrojů s daným operačním systémem v milionech jednotek a tržní podíly za letošní a loňské druhé čtvrtletí. Poslední sloupeček ukazuje meziroční procentální nárůst, respektive pokles počtu prodaných kusů.

OSdodávky na trh za Q2 2010tržní podíl za Q2 2010dodávky na trh za Q2 2009tržní podíl za Q2 2009meziroční změna
Symbian27,143,5%19,250,3%41,5%
BlackBerry OS11,218,0%8,020,9%41,0%
Google Android10,717,1%1,12,8%885,9%
Apple iOS8,413,5%5,213,7%61,4%
Microsoft Windows Mobile3,14,9%3,49,0%-10,2%
ostatní1,93,0%1,23,3%48,8%
celkem62,4100,0%38,1100,0%63,3%
zdroj: Canalys, BBC

„Rozvíjející se dodavatelé jako je HTC, kteří blízce spolupracují s Googlem, získali v posledním čtvrtletí tržní podíl na úkor tradičních velkých hráčů“, říká Kevin Restivo, vedoucí analytik společnosti IDC v programu „Worldwide Mobile Phone Tracker“ (což bychom mohli přeložit jako „Celosvětový stopař mobilních telefonů“). A dodává: „Je to koneckonců výsledek širšího zájmu spotřebitelů o smartphony obecně a o přístroje s Androidem speciálně.“

Zlaté časy smartphonů

Dle IDC bude bouřlivý rozmach trhu smartphonů trvat i v druhé polovině letošního roku. „Je dáno, že se objeví nové modely, ale mnohem důležitější jsou nové omlazené operační systémy. Inovovaný systém BlackBerry a čerstvý Symbian^3 nabídnou známé prostředí v novém kabátu, Windows Phone 7 naproti tomu slibuje úplně něco jiného oproti předchozím verzím. Jejich start přijde shodně ve třetím čtvrtletí, a to, jak je přijmou uživatelé, ovlivní úspěch platforem nejen v roce 2011, ale i v letech následujících“, říká Ramon Iamy, vedoucí analytik technologie mobilních telefonů a trendů.

Je nás pět, aneb každý chvilku tahá pilku

Nokia zůstává světovým výrobcem smartphonů číslo jedna, ale její dříve neotřesitelná pozice vzala za své. Finská jednička si sice ve statistikách polepšila, ale celé to má jeden háček – na vyspělých trzích Nokia moc mobilů neprodá, její úspěch je opřen o prodej levných Symbianových přístrojů jako je model 5230 na rozvojových trzích. Je to hlavní důvod proč Nokia prodává stále více mobilů, ale stále za nižší cenu.

Nokia se ale tváří, že ještě neřekla poslední slovo a chystá se vynést trumfy v podobě high-end modelu N8, který ji má vylepšit reputaci v očích odvracejících se příznivců. Své naděje vkládá Nokia také do nového operačního systému MeeGo, který se chystá nasadit do prémiových smartphonů. Nokia zkrátka doufá, že se prosadí na špičce a zůstane silná v středním a lowend segmentu. Ale než se objeví alespoň N8, nemají Finové co nabídnout náročnému publiku na vyspělých trzích.

Research In Motion (RIM), výrobce přístrojů BlackBerry, dodal na trh více než 11 milionů přístrojů, což se mu zatím nikdy v historii nepovedlo. Za tímto úspěchem stojí především dvojice BlackBerry Pearl 3G a Bold 9650 napříč všemi trhy. Není bez zajímavosti, že RIM drží druhou pozici (v kategorii výrobců smartphonů) už sedmé čtvrtletí po sobě. Kanadská společnost si ve druhém kvartálu vedla skvěle v regionu Asia/Pacifik (krom Japonska), kde zaznamenala trojciferný růst.

Ale celkový podíl na trhu RIM meziročně ztrácí, zejména kvůli nepřetržitému plíživému poklesu v Severní Americe. Ale třeba se situace už brzy změní, situaci má vylepšit novinka BlackBerry Torch s novým operačním systémem s pořadovým číslem 6.0 – dotykový slider s QWERTY klávesnicí, který má RIMu navrátit podíly, které v domovském regionu obsadily přístroje s Androidem a Apple iPhone.

Apple drží celosvětově třetí pozici, a to zejména díky počátečním rekordním prodejům iPhone 4. Uvidíme, zda mu to vydrží nebo jablečná společnost zapláče kvůli problémům s anténou. Každopádně Apple těží z vysoké obliby uživatelů po celém světě a do karet mu hraje také blízká expanze čtvrtého iPhone na 17 dalších trhů včetně ČR ve třetím čtvrtletí.

Klepněte pro větší obrázek
Anténová aféra vypukla až na konci července, jak moc ovlivní úspěch iPhone 4 se ukáže za tři měsíce až dorazí další statistiky • problémy s příjmem signálu inspirovaly také prodejce mobilních doplňků, kteří nabízejí náplast na bolístku

Jak už jsem nastínil výše, tchajwanskému HTC se dařilo. Za druhé čtvrtletí společnost více než zdvojnásobila počet prodaných přístrojů oproti stejnému období loni, vykázala dvojcifernou ziskovou marži a udržela stabilní ASP (z anglického Average Selling Price – průměrná prodejná cena). HTC také ve sledovaném čtvrtletí také „odpálila“ několik klíčových přístrojů jako jsou Desire, Droid Incredible a EVO 4G. Výsledkem je pro HTC čelní pozice na poli výrobců smartphonů, respektive v high-end segmentu. Superrychlý růst bude v druhé půli roku klást vysoké nároky na dodavatele a zásobovací řetězec, ale HTC věří, že je v dobré kondici a dokáže plně uspokojit poptávku.

A konečně zde máme Samsung, aktuálně světovou dvojku, pokud se podíváme na trh mobilních telefonů jako na celek. Samsung nahradil v Top 5 žebříčku Motorolu. Jihokorejci si mohou připsat rekordní nárůst prodaných mobilů, jejich počet byl za Q2 2010 nejvyšší od třetího kvartálu roku 2008. Podobně jako v případě RIM se i Samsungu dařilo v Asii a Pacifiku (opět krom Japonska), kde už stihl uvést na trh svůj Galaxy S. Ale slibně vypadá i současné čtvrtletí, jelikož to se galaktického Androidu dočkají další trhy včetně Ameriky.

Výrobcedodávky na trh za Q2 2010tržní podíl za Q2 2010dodávky na trh za Q2 2009tržní podíl za Q2 2010meziroční změna
Nokia24,038,1%16,940,3%42,0%
RIM11,217,8%8,019,1%40,0%
Apple8,413,3%5,212,4%61,5%
HTC4,87,6%2,15,0%128,6%
Samsung3,04,8%1,12,6%172,7%
ostatní11,618,4%8,620,6%34,9%
celkem63,0100,0%41,9100,0%50,4%
Zdroj: IDC
Diskuze (73) Další článek: Twistový paradox: volání v roamingu levněji než doma

Témata článku: Blackberry, HTC, Nokia, Samsung, , , , , , Apple iPhone, Apple iPhone 16GB, Apple iPhone 4, Apple iPhone 4 16GB, Apple iPhone 4 32GB, Apple iPhone 4GB, Samsung Galaxy S, Average Selling Price, Mrtvá platforma, Stopař, Neotřesitelná pozice, BlackBerry Pearl, Rok, Celosvětový prodej, #Android,